Asset Publisher Asset Publisher

„Fascynujący Świat Roślin"

IV Międzynarodowy Fascynujący Dzień Roślin Maj 2017

Bloki tematyczne:

Pozyskanie drewna narzędziem hodowli, ochrony lasu oraz ochrony przyrody:

Las jest najbardziej przyjazną środowisku fabryką – drewno powstaje z energii słonecznej, dwutlenku węgla, wody i składników mineralnych krążących w przyrodzie. Skomplikowanym procesem jego powstawania steruje sama natura, a gospodarzami w tej nietypowej fabryce są leśnicy,

- aby doczekać się dojrzałego lasu, potrzebna jest praca trzech pokoleń leśników. Pierwszym etapem jest posadzenie lub odnowienie lasu, następnie trzeba o niego dbać poprzez zabiegi hodowlane i chroniące las. Dopiero po ok. 100 latach drzewa są ścinane i wprowadzane jest nowe pokolenie lasu. Czasami „leśni następcy" rosną już pod koronami starszych drzew.

Leśnicy czuwają nad cyklem życia lasu:

- lasy mogą powstawać spontanicznie, bez udziału leśników. Obserwuje się to np. na nieuprawianych polach, gdzie proces powstawania leśnego ekosystemu podlega prawom sukcesji. Jednak większość lasów w Polsce zostaje wysiana lub posadzona ręką leśników. Podczas wieloletniej hodowli lasu leśnicy m.in.: zbierają nasiona, hodują młode rośliny w szkółkach (Nadleśnictwo Tuszyma rokrocznie produkuje ok. 2 500 000 szt. drzewek leśnych), wykonują cięcia i rębnie, odnawiają las i prowadzą zalesienia, dosadzają drzewka w miejsce uschniętych, uprawiają plantacje drzew, pielęgnują las i siedlisko, prowadzą prace polegające na zatrzymaniu wody w lesie. Nadleśnictwo Tuszyma rokrocznie zakłada (sadzi) ok. 160 ha nowego lasu.

Leśnicy rozumieją przyrodę:

- dzięki leśnikom Polskie Lasy są coraz cenniejsze. Na terenach leśnych Lasów Państwowych znajduje się większość najcenniejszych chronionych obiektów i krajobrazów. Las jest często jedynym miejscem występowania ginących gatunków. Najistotniejsze działania praktyczne leśników dotyczą roślin, ponieważ to właśnie one decydują o zróżnicowaniu biologicznym, całym bogactwie pozostałych organizmów. Dlatego w Lasach Państwowych trwa proces zbliżania leśnictwa do natury. W Nadleśnictwie Tuszyma objęte ochroną są: 3 rezerwaty ochrony przyrody, 2 pomniki ochrony przyrody, 32 drzewa o charakterze pomnikowy, obszar chronionego krajobrazy, 29 szt. użytków ekologicznych, cenne przyrodnicze siedliska leśne i nieleśne, grupowe i pojedyncze obiekty objęte ochroną przyrody, lasy ochronne. Ok. 77 % powierzchni Nadleśnictwa jest objęta ochroną z różnymi formami przyrody.

Program zajęć:

10.05 – spotkanie w Szkole Podstawowej im. Gen. Władysława Sikorskiego w Radomyślu Wielkim.

Temat: „Od nasionka do drzewa".

Zajęcia:

- w budynku Szkoły Podstawowej im. Gen. Władysława Sikorskiego w Radomyślu Wielkim,

- pogadanka z dziećmi na temat roli Polskich Lasów w ochronie środowiska z ich różnorodnością roślin. Temat spotkania będzie nawiązywał do „Dnia Ziemi", który był obchodzony 22 kwietnia br.

 

14.05. – współorganizacja Projektu Zespołu Szkół w Przecławiu „Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu".

Temat: „Od nasionka do drzewa".

Zajęcia:

- teren Leśnictwa Szkółkarskiego w Leśnictwie Przecław,

- omówienie na kwaterach szkółki procesu „narodzin roślin" w warunkach kontrolowanych przez człowieka,

Materiały dydaktyczne:

- siewki, sadzonki, zielniki roślin, zielniki siewek, mikroskopy, gabloty z gatunkami nasion, klucze do rozpoznawania roślin.

 

15.05. – zajęcia z dziećmi Szkoły Podstawowej w Podleszanach; „Święto Polskiej Niezapominajki"

Temat: „Od nasionka do drzewa".

Zajęcia:

- teren Leśnictwa Szkółkarskiego w Leśnictwie Przecław,

- „mała inwentaryzacja przyrodnicza" dla I i II Grupy wiekowej

- omówienie na kwaterach szkółki procesu „narodzin roślin" w warunkach kontrolowanych przez człowieka,

Materiały dydaktyczne:

- siewki, sadzonki, zielniki roślin, zielniki siewek, mikroskopy, gabloty z gatunkami nasion, klucze do rozpoznawania roślin.

 

17.05 – zajęcia z dziećmi Przedszkola nr 6 w Mielcu

Temat: „Od nasionka do drzewa".

- teren Leśnictwa Szkółkarskiego w Leśnictwie Przecław oraz Leśnictwa Sokole

- „mała inwentaryzacja przyrodnicza" dla I i II Grupy wiekowej

- omówienie na kwaterach szkółki procesu „narodzin roślin" w warunkach kontrolowanych przez człowieka,

Materiały dydaktyczne:

- siewki, sadzonki, zielniki roślin, zielniki siewek, mikroskopy, gabloty z gatunkami nasion, klucze do rozpoznawania roślin.

 

18.05 – zajęcia z młodzieżą i dziećmi Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ropczycach

Temat: „Od nasionka do drzewa" – pielęgnowanie Remiz dla zapylaczy"

- teren Leśnictwa Kamionka, Leśna Kaplica, miejsce upamiętnienia zamieszkania bł. Kś. Romana Sitki

Materiały dydaktyczne:

- drzewka remizy, roślinność borów sosnowych i łęgu, klucze do rozpoznawania roślin.

 

24.05. – zajęcia z dziećmi Szkoły Podstawowej w Kiełkowie.

Temat: „Od nasionka do drzewa".

- teren Leśnictwa Goleszów

- „mała inwentaryzacja przyrodnicza" dla I i II Grupy wiekowej

- omówienie na kwaterach szkółki procesu „narodzin roślin" w warunkach kontrolowanych przez człowieka,

Materiały dydaktyczne:

- roślinność boru sosnowego, klucze do rozpoznawania roślin.

 

25.05 – spotkanie z młodzieżą II LO im. Mikołaja Kopernika w Mielcu.

Temat: „Od nasionka do drzewa".

- teren Leśnictwa Szkółkarskiego w Leśnictwie Przecław

- „mała inwentaryzacja przyrodnicza" dla III i IV Grupy wiekowej

- omówienie na kwaterach szkółki procesu „narodzin roślin" w warunkach kontrolowanych przez człowieka,

Materiały dydaktyczne:

- siewki, sadzonki, zielniki roślin, zielniki siewek, mikroskopy, gabloty z gatunkami nasion, klucze do rozpoznawania roślin.

 

29.05 - spotkanie z młodzieżą II LO im. Mikołaja Kopernika w Mielcu.

Temat: „Od nasionka do drzewa".

- teren Leśnictwa Szkółkarskiego w Leśnictwie Przecław,

- „mała inwentaryzacja przyrodnicza" dla III i IV Grupy wiekowej

- omówienie na kwaterach szkółki procesu „narodzin roślin" w warunkach kontrolowanych przez człowieka,

Materiały dydaktyczne:

- siewki, sadzonki, zielniki roślin, zielniki siewek, mikroskopy, gabloty z gatunkami nasion, klucze do rozpoznawania roślin.

 

31.05 – II Rajd rowerowy im. Bł. Kś. Romana Sitki

Temat: „Szlakiem pielęgnowania lasu - od nasionka do drzewa".

- teren Leśnictwa Goleszów, Przecław oraz Leśnictwa Szkółkarskiego w Leśnictwie Przecław,

- omówienie na kwaterach szkółki procesu „narodzin roślin" w warunkach kontrolowanych przez człowieka,

Materiały dydaktyczne:

- siewki, sadzonki, zielniki roślin, zielniki siewek, gabloty z gatunkami nasion.

Opracował: Artur Święch   

Załączniki:

Scenariusz realizacji Projektu „Fascynujący Świat Roślin".pdf

Scenariusz realizacji Projektu „Fascynujący Świat Roślin".doc