Wydawca treści
Nabór wniosków na sporządzenie planów zalesieniowych i inwestycyjnych
Termin przyjmowania wniosków w ARiMR - 1 czerwca – do 31 lipca br.
Ze względu na złożoność sprawy kompletne wnioski można składać w biurze Nadleśnictwa Tuszyma do dnia 30 czerwca br.
Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku powinny posiadać właściwą pieczątkę Urzędu wraz z podpisem właściwego pracownika, a w przypadku dokumentów kilku stronnicowych, również na każdej ze stron.
Wykonanie planów zalesień i inwestycyjnych jest bezpłatne. Sporządza się je na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Poz. 737 z dnia 17 kwietnia 2023r. (ze zmianą Poz. 330 z dnia 6 marca 2024 r.).
Przed złożeniem wniosku warto podliczyć swoje punkty - jeśli nie uzyskamy min. 6 punktów nie ma szans na otrzymanie dofinansowania.
14 pkt - grunty przeznaczone do wykonania inwestycji przynajmniej w części są zlokalizowane na korytarzach ekologicznych w rozumieniu art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody położonych na obszarze Natura 2000, określonych w planie ochrony lub planie zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000,
12 pkt - grunty przeznaczone do wykonania inwestycji przynajmniej w części są gruntami
o nachyleniu terenu powyżej 12°, przez które rozumie się grunty, gdy przynajmniej część terenu na tych gruntach ma nachylenie powyżej 12°, zwane dalej „gruntami o nachyleniu terenu powyżej 12°”,
10 pkt - grunty przeznaczone do wykonania inwestycji przynajmniej w części przylegają do śródlądowych wód powierzchniowych, o których mowa w art. 21 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 295 i 412), zwanej dalej „ustawą Prawo wodne”,
8 pkt - grunty przeznaczone do wykonania inwestycji przynajmniej w części przylegają do lasu lub obszaru zalesionego (w przypadku gruntu przeznaczonego do wykonania zalesienia),
6 pkt - grunty przeznaczone do wykonania inwestycji przynajmniej w części są położone na glebach V, VI lub VIz klasy bonitacyjnej zgodnie z ewidencją gruntów i budynków w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne,
5 pkt - grunty przeznaczone do wykonania inwestycji przynajmniej w części są położone na obszarach ONW określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich
i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. poz. 329, z późn. zm.4),
4 pkt - grunty przeznaczone do wykonania inwestycji przynajmniej w części są położone
w województwie o lesistości poniżej 30%
PLAN ZALESIENIA
Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku:
URZĄD GMINY
wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczące działek ewidencyjnych, na których są położone grunty przeznaczone do wykonania zalesienia
lub grunty z sukcesją naturalną, a w przypadku braku tego planu miejscowego – wypis i wyrys z planu ogólnego gminy dotyczące działek ewidencyjnych, na których są położone grunty przeznaczone do zalesienia lub grunty z sukcesją naturalną;
ARiMR
materiał graficzny wraz z kartą informacyjną udostępnione przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”;
WNIOSKODAWCA
oświadczenie podmiotu, dla którego odpowiednio plan zalesienia i plan inwestycji zostały sporządzone, o powierzchni gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów
z sukcesją naturalną lub gruntów, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, zawierające numery działek ewidencyjnych,
na których są położone te grunty;
STAROSTWO POWIATOWE
wypis z ewidencji gruntów i budynków dotyczący działek ewidencyjnych, na których są położone grunty przeznaczone do wykonania zalesienia, grunty z sukcesją naturalną
lub grunty, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia;
GEODETA
mapa sporządzona przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, nadane na podstawie przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, na podkładzie mapy zasadniczej albo na podkładzie ewidencyjnym, zawierająca: wskazanie granic całości gruntu oraz części gruntu przewidzianego do zalesienia z określeniem łącznej powierzchni gruntów do zalesienia oraz nie objętych zalesieniem, w przypadku przeznaczenia części gruntu lub wyłączenia części gruntu do sporządzenia planu;
PARK NARODOWY
opinia właściwego dyrektora parku narodowego o braku sprzeczności inwestycji leśnych
lub zadrzewieniowych z celami ochrony danego obszaru – w przypadku gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów z sukcesją naturalną lub gruntów,
na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, położonych w parku narodowym lub na obszarze jego otuliny, również
w przypadku gdy te grunty są położone w granicach obszaru Natura 2000 lub obszaru znajdującego się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody;
REGONALNA DYREKCJA OCHRONY ŚRODOWISKA
opinia regionalnego dyrektora ochrony środowiska o braku sprzeczności inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych z: a) celami ochrony danego obszaru – w przypadku gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów z sukcesją naturalną lub gruntów,
na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, położonych w rezerwacie przyrody lub parku krajobrazowym lub na obszarze ich otulin, b) planami ochrony albo planami zadań ochronnych danego obszaru, albo celami ochrony danego obszaru, jeżeli dla tego obszaru nie został sporządzony plan ochrony i plan zadań ochronnych – w przypadku gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów z sukcesją naturalną lub gruntów, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, położonych na obszarze Natura 2000 lub obszarze znajdującym się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody; dołączenie tej opinii nie jest wymagane, w przypadku gdy jest dołączana opinia właściwego dyrektora parku narodowego, o której mowa w pkt 8 przedmiotowego rozporządzenia;
WNIOSKODAWCA
klauzula informacyjna RODO (druk Nadleśnictwa Tuszyma dostępny do pobrania poniżej)
Pomoc jest przyznawana do gruntów, na których są realizowane zalesienia:
1) podmiotowi ubiegającemu się o przyznanie tego wsparcia, który:
a) jest rolnikiem albo jednostką samorządu terytorialnego i jednostką organizacyjną gmin, powiatów oraz województw, zwanymi dalej „jednostką terytorialną”,
b) zobowiązał się do wykonania zalesienia gruntu zgodnie z wymogami planu zalesienia,
a gdy jest to określone w planie zalesienia – do wykonania również ogrodzenia wykonanego zalesienia siatką metalową o wysokości co najmniej 2 m lub zabezpieczenia przed zniszczeniem drzew lub krzewów 3 palikami, repelentami, osłonkami lub wełną owczą,
c) uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego wykonania zalesienia
2) do gruntów:
a) wykazanych w ewidencji gruntów i budynków w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 oraz z 2022 r. poz. 1846
i 2185), zwanej dalej „ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne”, jako grunty rolne,
b) stanowiących grunty orne lub sady,
c) które zostały przeznaczone do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku tego planu miejscowego – gdy profil funkcjonalny strefy planistycznej obejmującej te grunty w planie ogólnym gminy uwzględnia teren lasu,
d) o szerokości większej niż 20 m, przy czym tego wymagania nie stosuje się w przypadku, gdy te grunty graniczą z lasem lub obszarem zalesionym,
e) położonych poza:
– obszarami Natura 2000 lub obszarami znajdującymi się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 3
pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185
i 2375), zwanej dalej „ustawą o ochronie przyrody”, chyba że planowane wykonanie zalesienia nie jest sprzeczne z planami ochrony albo planami zadań ochronnych tych obszarów, a w przypadku braku sporządzenia tych planów – z celami ochrony tych obszarów,
– obszarami rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych lub parków narodowych lub obszarami ich otulin, chyba że planowane wykonanie zalesienia nie jest sprzeczne z celami ochrony tych obszarów.
Dotacje na zalesianie przyznawane są dla działek o powierzchni co najmniej 0,1 ha i szerokości większej niż 20 m, przy czym wymagania dot. szerokości gruntu nie stosuje się jeśli graniczy on
z lasem. Uprawę leśną powinno zakładać się min. 2 m od granicy sąsiedniego gruntu należącego
do innego podmiotu.
PLAN INWESTYCJI
Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku:
ARiMR
materiał graficzny wraz z kartą informacyjną udostępnione przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”,
STAROSTWO POWIATOWE
zaświadczenie starosty sprawującego nadzór nad gospodarką leśną w drzewostanie,
w którym są planowane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, potwierdzające, że te inwestycje nie są sprzeczne z ustaleniami uproszczonego planu urządzenia lasu, o którym mowa w art. 19 ust. 2 ustawy o lasach, albo decyzją starosty wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach – w przypadku planu inwestycji,
WNIOSKODAWCA
oświadczenie podmiotu, dla którego odpowiednio plan zalesienia i plan inwestycji zostały sporządzone, o powierzchni gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów
z sukcesją naturalną lub gruntów, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, zawierające numery działek ewidencyjnych, na których są położone te grunty,
STAROSTWO POWIATOWE
wypis z ewidencji gruntów i budynków dotyczący działek ewidencyjnych, na których
są położone grunty przeznaczone do wykonania zalesienia, grunty z sukcesją naturalną
lub grunty, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia,
STAROSTWO POWIATOWE
wypis z uproszczonego planu urządzenia lasu, o którym mowa w art. 19 ust. 2 ustawy
o lasach, albo decyzja starosty wydana na podstawie inwentaryzacji stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach – w przypadku planu inwestycji,
PARK NARODOWY
opinia właściwego dyrektora parku narodowego o braku sprzeczności inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych z celami ochrony danego obszaru – w przypadku gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów z sukcesją naturalną lub gruntów, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, położonych w parku narodowym lub na obszarze jego otuliny, również w przypadku gdy te grunty są położone w granicach obszaru Natura 2000 lub obszaru znajdującego się na liście,
o której mowa w art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody,
REGONALNA DYREKCJA OCHRONY ŚRODOWISKA
opinia regionalnego dyrektora ochrony środowiska o braku sprzeczności inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych z:
a) celami ochrony danego obszaru – w przypadku gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów z sukcesją naturalną lub gruntów, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, położonych
w rezerwacie przyrody lub parku krajobrazowym lub na obszarze ich otulin,
b) planami ochrony albo planami zadań ochronnych danego obszaru, albo celami ochrony danego obszaru, jeżeli dla tego obszaru nie został sporządzony plan ochrony i plan zadań ochronnych – w przypadku gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia, gruntów z sukcesją naturalną lub gruntów, na których będą wykonywane inwestycje, o których mowa
w § 6 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia, położonych na obszarze Natura 2000 lub obszarze znajdującym się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody; dołączenie tej opinii nie jest wymagane, w przypadku gdy jest dołączana opinia właściwego dyrektora parku narodowego, o której mowa w pkt 8 przedmiotowego rozporządzenia.
WNIOSKODAWCA
klauzula informacyjna RODO (druk Nadleśnictwa Tuszyma dostępny do pobrania poniżej)
Pomoc jest przyznawana do gruntów, na których są realizowane inwestycje:
1) przebudowie składu gatunkowego drzewostanu przez:
a) wprowadzenie drugiego piętra w drzewostanie, w którym średni wiek gatunku panującego
w drzewostanie wynosi od 30 do 50 lat, lub
b) dolesianie luk w drzewostanie, w którym średni wiek gatunku panującego w drzewostanie wynosi od 21 do 60 lat, lub odnowienie drzewostanu uszkodzonego, lub
2) zróżnicowaniu struktury drzewostanu, w którym średni wiek gatunku panującego w drzewostanie wynosi od 30 do 60 lat, przez wprowadzenie podszytu rozumianego jako dolna warstwa w drzewostanie, złożona z gatunków drzewiastych i krzewiastych, chroniących i uaktywniających glebę, lub
3) założeniu remizy rozumianej jako obszar, na którym są wprowadzane gatunki lub rodzaje drzew lub krzewów o dużym znaczeniu biocenotycznym w drzewostanie, w którym średni wiek gatunku panującego w drzewostanie wynosi od 30 do 60 lat, przy czym ta remiza powinna być ogrodzona oraz mieć powierzchnię 10 arów, lub
4) założeniu strefy ekotonowej rozumianej jako obszar, na którym są wprowadzane gatunki lub rodzaje drzew lub krzewów w pasie drzewostanu graniczącym z terenem otwartym, w którym średni wiek gatunku panującego w drzewostanie wynosi od 11 do 30 lat, lub
5) wykonywaniu cięć pielęgnacyjnych w drzewostanie, w którym średni wiek gatunku panującego
w drzewostanie wynosi od 11 do 30 lat, polegających na jego rozluźnieniu przez usunięcie drzew niepożądanych, lub
6) zabiegach ochronnych przed zwierzyną polegających na:
a) ogrodzeniu gruntu – w przypadku wykonywania inwestycji, o których mowa w pkt 1–4, albo
b) zabezpieczeniu przed zniszczeniem drzew lub krzewów 3 palikami, repelentami, osłonkami
lub wełną owczą – w przypadku wykonywania inwestycji, o których mowa w pkt 1, 2 i 4.
Szczegółowe informacje na temat PS dla WPR na lata 2023-2027 dostępne są pod adresem internetowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
https://www.gov.pl/web/arimr/plan-strategiczny-dla-wspolnej-polityki-rolnej-na-lata-2023-2027
Nadzór nad lasami niepaństwowymi
Prawa i obowiązki (w tym cechowania drewna) właścicieli lasów prywatnych określa ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r. Nadzór nad nimi sprawują starostwa powiatowe, które często na mocy porozumienia przekazują go w ręce specjalistów Lasów Państwowych.
Nadleśnictwo Tuszyma na podstawie podpisanego dokumentu sprawuje nadzór w zasięgu terytorialnym Starostwa Powiatowego w Mielcu w gminach:
- Borowa
- Czermin
- Gawłuszowice
- Miasto Mielec
- Gmina Mielec
- Padew Narodowa
- Miasto i Gmina Przecław
- Miasto i Gmina Radomyśl Wielki
- Tuszów Narodowy
- Wadowice Górne
Właściciel lasu, który chce dokonać w nim jakichś działań musi wiedzieć, że obowiązuje go uproszczony plan urządzania lasu, w którym określone są zadania gospodarcze, które może wykonać wraz z ilością drewna do pozyskania.
Jako Służba Leśna jesteśmy zobowiązani pomagać w kwestii prowadzenia gospodarki leśnej w lasach prywatnych.
Co zrobić, gdy chce się wyciąć drzewa w swoim lesie?
- przygotuj numer działki, na której chcesz dokonać wycinki. Jeśli nie jesteś jedynym jej właścicielem konieczne będzie uzupełnienie druku dostępnego do pobrania poniżej - zgoda współwłaściciela;
- działka w ewidencji gruntów powinna mieć symbol Ls, gdy jest on inny - pozwolenie wydaje gmina;
- przed wycinką skontaktuj się ze specjalistą ds. lasów nadzorowanych – Marzena Czech tel. 884 991 870 skontroluje ilość drewna możliwą do pozyskania oraz doradzi w kwestii wykonania zabiegu
- kolejno złóż w Nadleśnictwie wniosek o cechowanie drewna, który również jest dostępny do pobrania poniżej;
- po dokonaniu pozyskania drewna na działce zawiadom pracownika ds. lasów nadzorowanych. Należy pamiętać, że pracownik ten dokonuje ocechowania drewna w obrębie działki - w miejscu jego pozyskania. Drzewa wyrobione w całych długościach powinny być okrzesane, drewno krótkie ułożone w stosy, a powierzchnia leśna uprzątnięta;
- zgodnie z kodeksem wykroczeń osoba, która dokonuje wyrębu niezgodnie z obowiązującym uproszczonym planem urządzania lasu, inwentaryzacją stanu lasu bądź bez złożenia wniosku o wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna podlega konsekwencjom prawnym.
W przypadku konieczności usunięcia większej ilości drewna niż jest to zapisane w uproszczonym planie urządzania lasu z przyczyn losowych (np. wiatrowały, połamanie drzew przez okiść) Starosta Powiatu Mieleckiego wydaje decyzję o dodatkowe pozyskanie na podstawie oględzin lasu i sporządzeniu odpowiedniej notatki przez pracownika odpowiedzialnego merytorycznie za lasy nadzorowane.